Co je v zimě dobré jíst

Co je v zimě dobré jíst

V zimě jíme převážně tepelně upravenou stravu a vaříme ji a pečeme delší dobu, aby nám dodala více tepla. Z obilovin jíme špaldu, pšenici celá zrna, pšeničný bulgur, ječmen, ječné kroupy, jáhly, oves, vločky a hlavně zahřívající pohanku, luštěniny a celozrnné pečivo. K pečení domácího chleba používáme kvalitní celozrnné mouky a semínka, k pečení sladkých koláčů využijeme zmrazené letní ovoce nebo zavařené marmelédy, ořechy, mák a semínka.

Ze zelenin vyříme hlavně tu kořenovou, kapustu, zelí a všechny cibulovité zeleniny a česnek, které zahřívají. Z uskladněných brambor připravujeme brymborovájídla jako jsou brambory na loupačku, zapečené brambory, placky a bramboráky, nezapomínáme brambory vařit vždy s kmínem a kořeníme majoránkou.

Do pokrmů používáme zahřívající koření a bylinky: bazalku, dobromysl, majoránku, kmín, koriandr, fenykl, anýz papriku, tymián, saturejku, rozmarýn, šalvěj, yzop, zázvor, skořici a hřebíček.

Z ovoce jíme: uskladněná domácí jablka a hrušky a méně cizokrajných druhů jako citrusy a banány (ochlazují). V malém množství jíme sušené domácí ovoce nebo z něho vaříme čaje či marmelády.

Jíme vlašské a lískové ořechy, semínka lnu, sezamu, dýně, mandlí a slunečnice. Vitamíny doplˇňujeme pravidelnou konzumací kvašeného zelí, křenu a čerstvých naklíčených semen. Doma klíčíme nebo kupujeme klíčky mungo, ředkviček, vojtěšky, čočky, cizrny, pšenice a další. Klíčky přidáváme v malém množství k tepelně upraveným potravinám, protože ve větším množství ochlazují (stačí 1-2x týdně).

Cvičení jógy dětem přináší radost z pohybu. Pomáhá jim lépe vnímat své tělo a respektovat sebe i své okolí v nesoutěživém prostředí. Živé děti zklidní a naopak klidné děti povzbudí k činnosti. Jóga naučí děti odpočívat a čelit stresovým situacím.

Kurzem provede: Sylva Pospěchová
Kdy: každé úterý v Suryaně od 16 – 17hod.
Přihlášky a informace: suryana@centrum.cz
Tel.: 736 43 43 75

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli.

Zavři menu
shares